Anställningsvillkor

Vad är en studentmedarbetare?

  • En studentmedarbetare är någon som studerar på universitet, högskola eller annan eftergymnasial utbildning, och som samtidigt utför ett kvalificerat arbete parallellt med – och kopplat till – dina studier.

Vem kan bli studentmedarbetare?

  • Alla som studerar på universitet, högskola eller annan eftergymnasial utbildning. Komvux- eller gymnasiala studenter kan inte bli studentmedarbetare.

Vad är det för typ av jobb jag kan söka?

  • Sedan starten 2007 har Helsingborgs stad haft studentmedarbetare på en mängd olika uppdrag och tjänster inom stadens olika förvaltningar.

Här är några exempel:

  • Kommunikatör på näringslivskontoret
  • Studentbostadssamordnare vid enheten för högre utbildning
  • Receptionist på Idrottens hus
  • Webbsamordnare vid enheten för högre utbildning
  • Koordinator för föreningen Campus vänner (campusvanner.se)
  • Extra resurs på näringslivsservice
  • Receptionist på stadsbyggnadsförvaltningen
  • Kommunvägledare på kontaktcenter
  • Projektmedarbetare vid evenemangsenheten
  • Medarbetare på turistbyrån
  • Kommunikatör på miljöförvaltningen
  • HR-assistent vid HR-avdelningen
  • Omvärldsanalytiker på näringslivskontoret

Med mycket mera.

Hur mycket kan jag arbeta?

  • Arbete sker i snitt om 15 timmar per vecka och termin (observera ”i snitt” eftersom antalet arbetade timmar kan variera från vecka till vecka beroende på ditt studieschema och arbetsplatsens behov).
  • Arbetet ska gå att kombinera med heltidsstudier, även om heltidsstudier inte är något formellt krav.

Vad får jag för lön som studentmedarbetare?

  • Lönen är individuell och differentierad beroende på uppdraget, din utbildning och tidigare erfarenhet.

Är det någonting mer jag kan behöva ha koll på?

  • Studentmedarbetaravtalet gäller mellan september – maj. Det vill säga inte under sommaren. Anställningen gäller för en termin i taget. Om du vill erbjuda studentmedarbetaren en anställning under sommaren är det anställningsvillkor enligt Allmänna bestämmelser (AB) eller annat tillämpligt avtal som ska användas.
  • Uppsägningstiden är 1 månad för båda parter.
  • Helsingborgs stad använder SKL:s avtal för sina studentmedarbetare. Om du vill läsa studentmedarbetaravtalet i sin helhet kan du göra det här: SKL-avtalet kan du läsa i sin helhet här